Home > Νέα > Ο Μύλος και ο Σταυρός

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Νοέμβριος 2nd, 2013

 

1. LAYER copy end_f

Με έντονο στιλιζάρισμα και κάδρα που παραπέμπουν σε πινάκες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγεφσκι αναβιώνει «ζωγραφικά» μια εποχή την οποία παραλληλίζει άμεσα με τη δική μας, σχολιάζοντας την ανθρώπινη μισαλλοδοξία αλλά και τη σχέση ζωής και τέχνης, οπτικά συναρπαστικός και τεχνικά εφευρετικός, προσφέρει στον θεατή μια πρωτότυπη, χάρμα ίδεσθαι κινηματογραφική εμπειρία.

 

Ο κύκλος των εκπαιδευτικών κινηματογραφικών προβολών που διοργανώνει το Τμήμα Φωτογραφίας του Δήμου Ηρακλείου στο υπόγειο της Βίλα Στέλλα συνεχίζεται  τη Δευτέρα 4 Νοεμβρίου  2013, ώρα 21.00΄ με  την ταινία  του Λεχ Μαγιέφσκι

Ο Μύλος και ο Σταυρός (97′ – 2011)

Οι προβολές γίνονται κάθε 2η Δευτέρα στις 9.00 το βράδυ, μετά το τέλος του μαθήματος και μπορούν να τις παρακολουθούν ελεύθερα οι μαθητές όλων των Ομάδων

30 αριστουργήματα του Πέτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου Πηγή: www.lifo.gr
30 αριστουργήματα του Πέτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου Πηγή: www.lifo.gr
30 αριστουργήματα του Πέτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου Πηγή: www.lifo.gr

link

30 αριστουργήματα του Πέτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου Πηγή: www.lifo.gr
30 αριστουργήματα του Πέτερ Μπρέγκελ του πρεσβύτερου Πηγή: www.lifo.gr

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Σουηδική ταινία, σκηνοθεσία Λεχ Μαγιέφσκι με τους: Ρούντγκερ Χάουερ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Μάικλ Γιορκ

Στην υπό ισπανική κατοχή Φλάνδρα του 1564 ο Πίτερ Μπρέγκελ εμπνέεται από πραγματικά γεγονότα για να ζωγραφίσει τον αριστουργηματικό «Δρόμο για τον Γολγοθά».

Με έντονο στιλιζάρισμα και κάδρα που παραπέμπουν σε πινάκες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγεφσκι αναβιώνει «ζωγραφικά» μια εποχή την οποία παραλληλίζει άμεσα με τη δική μας, σχολιάζοντας την ανθρώπινη μισαλλοδοξία αλλά και τη σχέση ζωής και τέχνης. οπτικά συναρπαστικός και τεχνικά εφευρετικός (ζωγραφικά ντεκόρ αναμειγνύονται με τρισδιάστατα ψηφιακά εφέ), προσφέρει στον θεατή μια πρωτότυπη, χάρμα ίδεσθαι κινηματογραφική εμπειρία.

Οι μικρές ιστορίες και τα μυστικά της κατασκευής ενός από τους πιο αινιγματικούς πίνακες όλων των εποχών: του «Δρόμου προς τον Γολγοθά» του Πίτερ Μπρέγκελ (1564). Τι κρύβεται πίσω από τους 500 χαρακτήρες του πίνακα και πως ακριβώς τα εμπνεύστηκε όλα αυτά ο διάσημος Φλαμανδός ζωγράφος;

Μυθοπλασία, ντοκιμαντέρ, φαντασία, πολιτική αλληγορία και καλλιτεχνικό δοκίμιο. Μια από τις πιο παράξενες ταινίες των τελευταίων χρόνων. Μια απλή (αλλά καθόλου απλουστευτική) και εξόχως εμπνευσμένη ανάλυση ενός διάσημου αναγεννησιακού πίνακα.

Το 1564 ο Φλαμανδός ζωγράφος Πίτερ Μπρέγκελ ζωγράφισε τον «Δρόμο προς τον Γολγοθά», έναν από τους πιο εντυπωσιακούς, αλλά και πιο αινιγματικούς πίνακες της Ιστορίας. Αναπαριστά βεβαίως την πορεία προς την Σταύρωση, ο ίδιος ο Ιησούς όμως «Ο Φέρων τον Σταυρό» (όπως είναι ο άλλος τίτλος του πίνακα) παρουσιάζεται ως μια μικρή φιγούρα χαμένη σε μια τεράστια σύνθεση 500 ανθρώπων.

Σε μια εποχή πολέμων, θρησκευτικών αναταράξεων και μισαλλοδοξίας ο Μπρέγκελ τόλμησε κάτι εξόχως πρωτοποριακό: τη σύγκλιση του Θείου με το ανθρώπινο πάθος και την πολιτική κριτική- εκείνο τον καιρό εξάλλου οι Ισπανοί κατακτητές της πατρίδας του επανέφεραν τον καθολικισμό και τον επέβαλαν με την βία σε όσους είχαν ήδη ασπαστεί τις αρχές του Λούθηρου.

Τεμαχίζοντας λοιπόν αυτό το εκπληκτικό ταμπλό ο Πολωνός σκηνοθέτης (και ποιητής, και ζωγράφος και μουσικός) Λεχ Μαγέφσκι προσπαθεί να ερμηνεύσει και να αναδείξει μερικές από τις μικρές ιστορίες που πλαισιώνουν την πορεία του Χριστού.

Εστιάζοντας στα μικρά ανθρώπινα πάθη και ξαναζωγραφίζοντας με την κάμερα τον πίνακα, ο 58χρονος σκηνοθέτης βάζει τον θεατή στην θέση του ζωγράφου και τον αφήνει να παρακολουθήσει όλα τα μυστικά της κατασκευής του. Ενδυματολογικός πλούτος, ζωγραφιστά ντεκόρ που διαχέονται μέσα στα ψηφιακά εφέ και πανέξυπνες κινηματογραφικές εκπλήξεις. Ένα σπάνιο και συναρπαστικό δοκίμιο κινούμενων εικόνων.

Ορέστης Ανδρεαδάκης

 

Ο Δημήτρης Δανίκας γράφει για το

Εχετε ακούσει το όνοµα Λεχ Μαγιέφσκι; Ε, είναι καιρός να το µάθετε. Η ταινία του «Ο µύλος και ο σταυρός» (The Mile and the Cross) αξίζει να τοποθετηθεί στην κινηµατογραφική πινακοθήκη των χριστιανών όλων των εκκλησιών!

Πινακοθήκη και όχι ταινιοθήκη, για έναν λόγο απλό. Γιατί ο (πενηνταοκτάχρονος) πολωνός σκηνοθέτης αντιγράφει σαν πλαστογράφος πρωταθλητής τον θρυλικό πίνακα«Ο Χριστός φέρων τον Σταυρό» του Πίτερ Μπρίγκελ του πρεσβύτερου (1525-1569). Ενα από τα αστέριατης φλαµανδικής ζωγραφικής και απότις πρώτες υπογραφές της σχολής του Μπριζ που ιδρύθηκε από τον Γιαν Βαν Αϊκ.

Ο Μαγιέφσκι διαχειρίζεται το πλήθοςτων κοµπάρσων που λαµβάνουνµέρος σ' αυτόντον µεγαλειώδη για τηνακρίβεια και τηνλεπτοµέρειά του πίνακα µε τηνίδια ευχέρεια και ικανότητα που ο Μπρίγκελ δούλευε τα πινέλα του και επεξεργαζόταν τα σχέδια,τις γραµµές, τις καµπύλες και τα χρώµατα. Κάθε λεπτοµέρεια, ακόµα και οι αγκράφες στις ζώνες τωνανδρών, είναι χειροποίητες όπως δηλαδή συνέβαινε τον 16ο αιώνα στη Φλάνδρα που στέναζε από την κατοχή των ισπανών κατακτητών.Ολα, µα όλα τα εργαλεία, οι µοχλοί, τα ρούχα, όλα τα αντικείµενα πιστά αντίγραφα από τα πρωτότυπα που κατασκεύαζαν οι συντεχνίες εκείνης της εποχής. Ενα το κρατούµενο αυτό. Πουπροκαλεί δέος και θαυµασµό ακόµα και στον πιο ανυποψίαστο οφθαλµό.

Το δεύτερο είναι το φιλοσοφικό και χριστιανικό. Η σηµειολογία του Γολγοθά συµπυκνώνεταιεικαστικά από έναν Φλαµανδό πουσταυρώνεται όπως ο Χριστός. Περίπου σαν να λέει ότι ο Γολγοθάς είναι ο µοχλόςπου βάζει σε κίνησητην Ιστορία. Και ότι ο σταυρός είναι η µοίρα του ανθρώπου. ∆ηλαδή κάθε πατρίδας, κάθε φυλής και κάθε κοινωνίας. Το µαρτύριο, δηλαδή όχι µόνο αναπόφευκτο, αλλά και πολύτιµο. Ανευ αυτού ακίνητη η Ιστορία. Στο τέλµα η κοινωνία.

Η σηµειολογία του Πολωνού εικονογραφείται από µια κάθετη αόρατη γραµµή, όπου στο πιο ψηλό σηµείο του κέντρου ορθώνεται γιγαντιαίος βράχος, πάνω στον οποίο είναι εγκατεστηµένος ένας µύλος. Ο τροχός του µύλου είναι και ο τροχός της ζωής. Ο µυλωνάς είναι κάτι σαν θεός και κάτω από τον βράχο ο σταυρός όπου οι Ισπανοίέχουν τοποθετήσει ένανανυπάκουο Φλαµανδό. Τι σηµαίνειαυτό; Ο µύλος το σύµβολο της οικονοµίας και της ζωής. Στάρι και αλεύρι για τον επιούσιο άρτο. Ο σταυρός το σύµβολο του µαρτυρίου. Καιο Εσταυρωµένος το σύµβολο της αέναης επανάληψης της θυσίας του ενός για τη σωτηρία των πολλών.

Ολα αυτά ακούγονται εγκεφαλικά και σχηµατικά. Ξεχάστε τα. Και θα τα ξεχάσετε. Γιατί οι εικόνες, φτιαγµένες ψιλοβελονιά, καθηλώνουν τον αµφιβληστροειδή µονοκοπανιά. Τόσο απλά. Α, ξέχασα το καστ. Τα τρία πασίγνωστα ονόµατα εµφανίζονται εντελώς περιστασιακά. Ο Ρούτγκερ Χάουερ ως Πίτερ Μπρίγκελ. Ο Μάικλ Γιορκ ως τραπεζίτης και προστάτης των τεχνών. Και η Σάρλοτ Ράµπλινγκ ως η µητέρα του εσταυρωµένου, κάτι σαν την παρθένα Μαρία. Αφελέςστην φιλοσοφική του διάσταση αλλά καθηλωτικό ωςαισθητικό γεγονός.

 

Categories: Νέα Tags:
Comments are closed.